مراسم بیست و سومین دوسالانه کتاب اصفهان صبح امروز در اصفهان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن دوسالانه کتاب اصفهان با اشاره به توجه دولت به نشر کتاب اظهار داشت: زمینه های مناسبی برای رشد مطالعه و انتشار کتاب در کشور فراهم است که وجود ظرفیت های خوب در عرصه نویسندگی مصداقی بر این باور است.
وی بیان کرد: در طی فعالیت دولت یازدهم بیش از یک میلیون عنوان کتاب در کشور منتشر شد که بخش عمده کتاب های منتشر شده چاپ نخست است و این رشد تولید کتاب در سال جاری نیز وجود دارد.
صالحی ادامه داد: توجه به نیازهای مختلف و متعدد در جامعه موجب انتشار کتاب در رشته ها و موضوع های مختلف شده و تعادلی در انشتار کتاب ایجاد شده که همه سلایق جامعه قادر به تهیه کتاب با سلیقه و نظر خود می شوند.
وی با اشاره به توزیع متوازن کتاب در رشته های مختلف تصریح کرد: تولید متوازن و متعادل کتاب در رشته های مختلف بستر را برای رشد مطالعه در کشور بیش از بیش فراهم می کند و موجب می شود که همه سلایق از ظرفیت های کتاب های منتشر شده بهره ببرند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم سعی بر فضاسازی و بسترسازی برای رشد مطالعه دارد که اجرای طرح هایی مانند پایتخت کتاب، روستای دوستدار کتاب، ایجاد باشگاه مطالعه، تخفیف فروش کتاب و مواردی از این قبیل را اجرا می کند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۶۰۰ نفر عضو باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان هستند که ایجاد بستری مناسبی برای مطالعه است زیرا علاوه بر مطالعه کودکان خانواده های آن ها نیز درگیر مطالعه می شوند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: استان اصفهان جایگاه مهمی در تولید و نشر کتاب و بستر سازی برای مطالعه دارد که بیش از ۳۰۰ ناشر در این استان مجوز فعالیت دارند.

در این مراسم معاون فرهنگی پژوهشی خانه کتاب ایران از انجام دو مرحله داوری در بیست و سومین دوسالانه کتاب اصفهان خبر داد و گفت: پس از اجرای مرحله داوری تعداد ۱۶ اثر به مرحله نهایی راه یافته و در نهایت از این میان ۳ اثر به عنوان کتاب برگزیده و ۷ اثر به عنوان کتاب شایسته قدردانی انتخاب شده است.
افشین داورپناه ادامه داد: اکنون که مسؤولیت داوری جایزه کتاب اصفهان به خانه کتاب ایران سپرده شد، مفتخریم که بیست و سومین دوره از این رویداد مهم را در استان فرهنگ و هنر، پایتخت فرهنگی جهان اسلام یعنی اصفهان برگزار کنیم.
وی افزود: هیئت داوران این جشنواره در مؤسسه کانون کتاب، روند بررسی و داوری تعداد ۵۰۸ عنوان کتاب ثبت شده در فراخوان این جایزه را از مهرماه ۹۵ با حضور و همکاری ۶۷ نفر از پیشکسوتان و چهره‌های دانشگاهی آغاز کرده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون فرهنگی پژوهشی خانه کتاب ایران گفت: آثار دریافت شده در ۱۷ گروه و زیرمجموعه‌های مرتبط طبقه‌بندی شده که در این میان بیشترین آثار دریافتی مربوط به بخش شعر و داستان کودک و نوجوان با ۷۵ عنوان کتاب بوده است.
وی ادامه داد: همچنین کتب حیطه روانشناسی و علوم تربیتی با ۷۱ عنوان کتاب و کتاب‌های حوزه دین با ۵۶ عنوان کتاب از جمله بیشترین آثار دریافتی در بیست و سومین دوسالانه کتاب اصفهان بوده است.
داورپناه با اشاره به بخش‌هایی که کمترین آثار دریافتی را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در بخش فلسفه با ۵ عنوان کتاب، گروه پزشکی و دندان‌پزشکی با ۱۰ عنوان کتاب به ترتیب کمترین آثار دریافتی را از آن خود کردند.
وی عنوان داشت: پس از انجام دو مرحله داوری، تعداد ۱۶ اثر به مرحله نهایی راه یافته و در نهایت از این میان ۳ اثر به عنوان کتاب برگزیده و ۷ اثر به عنوان کتاب شایسته قدردانی انتخاب شده است.
معاون فرهنگی پژوهشی خانه کتاب ایران تصریح کرد: ظرفیت و توانمندی‌های فرهنگی استان اصفهان بسیار بیشتر از چیزی است که در این دوسالانه ایجاد شده است.
وی تأکید کرد: حضور نخبگان و چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر در این استان پیشینه و جایگاه فرهنگی تاریخی شهر اصفهان در تاریخ نشر و کتاب کشور و همچنین پیشینه حضور جریان‌ها و حلقه‌های ادبی و فکری تأثیرگذار، سرمایه‌های گران‌سنگی است که می‌تواند این استان را به یکی از مراکز اصلی نشر کتاب کشور تبدیل کند.
هیئت داوران دوسالانه جایزه کتاب اصفهان و مؤسسه خانه کتاب ایران با تبریک به برگزیدگان و شایستگان قدردانی در بیست و سومین دوره از این دوسالانه امیدوار است در سال‌های آینده شاهد برگزاری سالانه این جایزه در اصفهان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز دراین مراسم گفت: ۵۰۸ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره توسط داوران خانه کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت ۲۴ مولف و فعال عرصه کتاب در استان برگزیده شدند.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: با توجه به جایگاه اصفهان در حوزه تمدنی، فرهنگی و هنری می طلبد که برای اصفهان کتاب های بیشتری نوشته و منتشر شود.
وی یادآوری کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته از این پس مولفانی که در خارج از استان و غیر بومی هستند نیز می توانند در باره اصفهان مطلب بنویسند و در این همایش شرکت کنند.
وی به فعالیت های و اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه کتابخوانی در استان اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه گسترش کتابخوانی، پایتخت کتاب، انتخاب ۱۰ روستای برتر، طرح عیدانه، تابستانه و پاییزانه کتاب که اصفهان همیشه رتبه اول تا دوم را کسب کرده است از جمله این اقدامات است.
حجت الاسلام ارزانی افزود: در حوزه نشر کتاب در سال ۹۴، یکهزار و ۷۰۰ عنوان کتاب مجوز نشر گرفت و از ابتدای سالجاری تاکنون نیز یکهزار و ۲۰۰ عنوان موفق به دریافت مجوز نشر شد.
وی رتبه اصفهان را در آمار نشر پس از استان های تهران، قم و مشهد، چهارم عنوان کرد و گفت: دبیرخانه شورای نظارت بر نشر در استان فعال است.
در پایان این مراسم از ۲۴ مولف و فعال عرصه کتاب با اهدای تندیس و جوایزی تجلیل صورت گرفت.
هم اکنون ۳۸۷ ناشر دارای مجوز در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۱۷۶ ناشر فعال هستند.

اخبار

guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x